07/11/2018
Setmana de la ciència a l’Hospitalet
Organitzat per Pessics de Ciència

Durant la Setmana de la Ciència se celebraran tot un munt d’activitats de divulgació científica arreu del nostre territori. Exposicions, xerrades, jocs, tallers científics… tot un ventall de possibilitats al teu abast.

Els temes centrals de l’edició d’enguany són, d’una banda, el patrimoni cultural, amb motiu de la celebració de l’Any Europeu del Patrimoni Cultural que promou la Unió Europea; la figura i l’obra de Pompeu Fabra, amb motiu de la celebració dels 150 anys del naixement del lingüista i gramàtic català,  i la figura del prestigiós físic nord-americà Richard Feynman, amb motiu de la celebració del centenari del seu naixement, promoguda pel Grup de Comunicació i Divulgació de la Nanotecnologia, EspaiNano.

Del 9 al 16 de novembre
Inauguració: divendres, 9 de novembre, a les 19 h
Exposició
Recordant Richard Feynman (1918-1988)

Amb motiu de la celebració del centenari del naixement de Richard Feynman, -premi Nobel de Física el 1965 pel seu treball en electrodinàmica quàntica-  el CRAI Biblioteca de Física i Química ens ha cedit aquesta exposició que va elaborar l'any 2013 amb motiu del 25è. aniversari de la seva mort. Aquesta mateixa exposició va ser presentada a la Festa de la Ciència de la UB d'enguany, on també es commemorava el centenari del seu naixement.

Dimarts, 13 de novembre, a les 19 h
Conferència
Els Orígens del llenguatge en l’evolució humana

Qualsevol reflexió sobre els orígens i el desenvolupament del llenguatge no està lliure d’especulació. Malgrat les dificultats d’investigar l’evolució humana des d’una perspectiva psicològica, creiem que és necessari que les ciències del comportament contribueixin amb la seva mirada a la comprensió dels esdeveniments que ens van convertir en humans. L’objectiu d’aquesta conferència serà revisar i analitzar allò més significatiu que s’ha investigat en matèria de filogènesi del llenguatge i de la comunicació. Des d’una perspectiva divulgativa ens introduirem en els conceptes claus de l’antropologia evolutiva. En primer lloc examinarem els elements més importants que fonamenten les hipòtesis sobre els orígens del llenguatge. Després interpretarem el conjunt de dades per comprendre l’emergència dels signes en el llinatge humà i el paper que ha tingut el gest com a embrió del llenguatge oral.
A càrrec d’Ignasi Ivern, professor de "Comunicació i Cognició" i "Avaluació Psicològica" a la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull. membre fundador i assessor científic a TRIVIUM, Institut de Neurociència Cognitiva Aplicada a l'Aprenentatge. La seva docència se centra en el llenguatge i la cognició en un sentit ampli que abasta des de l'etologia a la psicologia cognitiva i des de la normalitat a la patologia.

Dimecres, 14 de novembre, a les 19 h
Conferència
Ciència, Cultura i patrimoni: tres universos en paral·lel o un de sol?

Obrim el diari d'avui. Normalment, les notícies científiques apareixen a la secció de «Ciència» mentre que la crítica d'un llibre, òpera, dansa, peça de teatre, o exposició d'art, es situa a «Cultura». Una discussió sobre recuperació o reivindicació del patrimoni històric serà ubicada a «Política» o «Societat», i a «Medi Ambient» si parlem de patrimoni natural. Universos o mons separats? No. Tot forma part de la nostra cultura. No som més que éssers biològics domesticats per la cultura.
A càrrec de Jordi Serrallonga, arqueòleg, naturalista i explorador. Professor col·laborador de la Universitat Oberta de Catalunya

Dijous, 15 de novembre, a les 19 h
Tribut a Richard Feynman

Richard Feynman ha estat una de les personalitats més brillants, carismàtiques i fascinants de la història de la ciència. Va guanyar el premi Nobel de Física el 1965 per les seves contribucions en el camp de l'electrodinàmica quàntica, va ser un visionari de la nanotecnologia, va participar en moments clau de la ciència com el Projecte Manhattan i, en paral·lel, va ser un gran professor i divulgador científic.
A càrrec de Jordi Díaz, químic, divulgador de la Universitat de Barcelona i membre d'Espai Nano, el Grup de Comunicació i Divulgació de la Nanotecnologia de l'Associació Catalana de Comunicació Científica

Divendres 16 de novembre, a les 18’30 h

Biblioteca Central Tecla Sala

Taller de nanotecnologia: La grandesa del més petit

En aquest taller es parla de l’impacte que tindrà la nanoteconologia en el segle XXI., amb experi,ents de reactivitat i esferificacions de líquids.

A càrrec de Explorium, projecte que fomenta l’aprenentatge transversal de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques a través de l’experimentació en primera persona i el joc .

Cal inscripció prèvia. a  https://ja.cat/TallerNanoTS