29/05/2024
Conversa: Espai de lletres amb Gemma Ruiz
Espai de Lletres 45: La importància dels referents femenins

Gemma Ruiz i Palà (Sabadell, 6 de desembre de 1975) és una periodista i escriptora catalana.

Com a periodista, ha treballat des de 1997 al servei d'informatius de Televisió de Catalunya i s'ha especialitzat en cròniques culturals dels Telenotícies. Durant sis anys, va fer les cròniques teatrals al programa La nit al dia. Com a escriptora, va publicar la seva primera novel·la, Argelagues, el setembre de 2016. L'obra se centra en la vida de tres dones nascudes a pagès a principis del segle xx que han d'obrir-se camí a la ciutat, treballant en la indústria tèxtil, participant en la Guerra Civil Espanyola des de la rereguarda i arriscant la vida en diversos moments. L'obra resultà un èxit de vendes i, el març de 2017, ja se n'havien fet nou edicions i venut més de 15.000 exemplars.

El febrer de 2020 va publicar la seva segona novel·la, Ca la Wenling, a Edicions Proa.

El desembre de 2022 va guanyar el Premi Sant Jordi amb la novel·la Les nostres mares, que després esdevindria el llibre de ficció més venut durant la diada de Sant Jordi de 2023.

La seva obra ha estat traduïda a l’anglès, el castellà, el francès i l’italià.

Font: Viquipèdia.

De tot això en parlarem, el dimarts, 18 de juny, a les 19 hores, als Jardins de la Biblioteca Can Sumarro.

Aforament limitat. Entrada lliure.

Més informació i reserves: espaidebat@gmail.com o al telèfon 933 388 925.

Cinc motius per venir a la conversa amb Gemma Ruiz

1. Perquè ha excel·lit treballant com a periodista especialitzada en cròniques culturals a Televisió de Catalunya, al llarg de gairebé tres dècades.
  2. Perquè l'any 2016 va publicar, amb èxit, la novel·la Argelagues, en què parla sobre la vida de tres dones nascudes a pagès a principis del segle XX que s’obren camí a la ciutat, mentre treballen a la indústria tèxtil i participen en la Guerra Civil des de la rereguarda.
  3. Perquè el 2020 ens va sorprendre amb Ca la Wenling, el retrat d’una dona i la seva família arribats al barri de Gràcia fa 10 anys des de la província xinesa de Zhejiang per obrir una perruqueria.
  4. Perquè el 2023 va guanyar el Premi Sant Jordi amb la novel·la Les nostres mares, un homenatge a les dones nascudes durant la dictadura franquista.
  5. I perquè el mateix 2023 va deixar la seva feina com a periodista per dedicar-se a l'escriptura.

De tot això en parlarem amb ella.